Tudó-sok(k) a Batsányiban

Ajánlom

Matematikai és informatikai ismereteket közvetítő, népszerűsítő fogalkozásoknak adott otthont a közelmúltban iskolánk.

A robotika fejlődése az ókortól napjainkig című előadás során Pásztor Attila főiskolai adjunktus (Kecskeméti Főiskola GAMF Kar) vezetésével diákjaink megismerkedtek az  ókorban megjelenő robotszerű eszközökkel, a robotika legfontosabb mérföldköveivel, valamint napjaink humanoid, android és geminoid robotjaival. A Batsányiban méltán számíthatott nagy érdeklődésre ez a téma: előadótermünket zsúfolásig megtöltötték azok a diákjaink, akik most, vagy korábban aktívan  foglalkoztak robotikával: terveztek, építettek, programoztak Lego robotokat.

Ezt követően Szimulációk interaktív honlapok segítségével címmel, rendhagyó, interaktív matematika órán vehettek részt 11. osztályos matematika tagozatosaink Pap-Szigeti Róbert  főiskolai docens irányításával.

Mindkét foglalkozásról a résztvevők számolnak be:

Varga Zita 9. f osztályos tanuló ötödikes kora óta minden évben csatlakozott a robotszakkörösökhöz, a versenyeken főleg a kutatási témák vonzották, most is örömmel vállalta, hogy néhány sorban beszámol a hallottakról:

A robotika múltjáról, jelenéről és jövőjéről szóló előadás részesei lehettünk. Megismerhettük a robotika történetét, alaptörvényeit (például a legfontosabb, hogy nem használhatóak fel emberek ellen, csak azok segítésére). Az előadó kitért arra is mi a különbség az android és a humanoid robotok között vagy éppen, hogy mikor hívták először ezeket a teremtményeket robotoknak (1950, Isaac Asimov Én a robot című könyve alapján). Többféle alkalmazásra láthattunk példákat: az ipari felhasználástól, a hadászaton át a háztartási segédkezésig. Szintén az érdekességek között szerepeltek az ikerrobotok (egy adott ember mására készült humanoid) vagy a kórházakban segédkező "ápolók". A rengeteg videóval, képpel illusztrált prezentáció és az előadó gyakorlatias szavai segítettek megérteni a robotika jelenlegi fő célját és fontosságát. Minden résztvevő remekül érezte magát, köszönjük az érdekes 45 percet az előadónak.

Bujáki Olga és Blázsik Tünde tanárnők a tizenegyedikesekkel együtt vettek részt Pap-Szigeti Róbert tanár úr matematika óráján. Ő webes eszközökkel oldotta meg a véletlenszerű esemény eredményének szemléletessé tételét. Az interaktív óra betekintést adott a szimuláció lehetőségeibe, és arra, hogy a jelenségekhez kapcsoló paraméterek változtatásának hatását megfigyeljék a tanulók.

Bujáki Olga tanárnő így foglalta össze a résztvevők tapasztalatait:

Egy rendhagyó óra keretében a valószínűségszámítás és a statisztika alapjainak bemutatására vállalkozott  tanár úr. Mindezt egy saját fejlesztésű szimulációs program segítségével oldotta meg, melyet a matematikát kedvelő, érdeklődő diákjaink a helyszínen ki is próbálhattak, tapasztalatokat szerezhettek. Volt szó gyakoriságról, relatív gyakoriságról, eloszlásról, stb. Egy a témával most ismerkedő osztály számára ideális lenne így bevezetni a valószínűségszámítást. Rendkívül látványos és érdekes számítógépes szimulációt láthattunk, melyekkel szemléltetni lehet olyan kísérleteket, melyeket a tanórákon idő hiányában nem lehet kivitelezni. (Otthon pedig a diákok nem szívesen dobálnak dobókockát 100-szor.)

Véleményem szerint hasznos volt az előadás, mert az előadó az alapfogalmakból kiindulva építette fel az órát, majd a hétköznapi életben gyakran használt valószínűségi problémákkal zárta. Sok érdekességet megtudhattunk, többek között azt is, hogy a matematika ezen területe igen erősen megjelenik a pszichológusok, szociológusok illetve más bölcsészet munkaterületén is.

Mindkét foglalkozás a Kecskeméti Főiskola „Tudó-sok(k) – a tudományos eredmények elismertetése és népszerűsítése a Kecskeméti Főiskolán és a Dél-Alföldi Régióban” című TÁMOP-4.2.3.-12/1/KONV-2012-0043 számú nyertes pályázata révén valósulhatott meg iskolánkban.

Iskolánk működő ECL Nyelvvizsgahely.