A villamosenergia jövője

Ajánlom

Az iskolánkban megvalósuló Út a tudományhoz projekt a kutatásba bevont diákok fejlődési igényeit, az egymástól való tanulás szükségességét szem előtt tartva, az ismeretszerzés, innováció, alkotó, gyakorlatorientált tevékenységet helyezte a projekt középpontjába. Két fő téma köré csoportosult tevlékenységük, az egyik a Vízzel hajtott rakéta mérési adatgyűjtő rendszerea másik az Okos hálózatok, a SmartGrid témaköre, ami napjaink globális kihívásához a változó elektromos energia igények kiszolglásához kapcsolódik.

 

A diákok egy vízzelhajtott rakéta által hordozható mérőberendezést tervezték és hozták létre, a projektben zajló fejlesztésről így írtak:

 

A rakéta által hordozott mérési adatgyűjtő eszköz három fejlesztési szakaszt is megélt. Elkészült a működtető szoftver és folyamatban van a mozgást vizuálisan is szemléltető felület fejlesztése, működik az ejtőernyő nyitó szerkezet. 

 

A fejlesztőmunka során adódtak nehézségek, amelyeket idővel megoldottunk. Ilyen volt pl. az SD kártyára írás kezdeti problémái (nem megfelelően választott áramforrás okozta), a grafikont rajzoló Python modul lassúsága (másik modul választásával oldottuk meg).

A Szegedi Műszaki Informatikai verseny, amelyre a projekt fejlesztésének eredményével pályáztak és 1. helyezést értek el nemzetközi mezőnyben. A versenyről és a megjelent sajtóhírekről részletes beszámoló itt olvasható. A verseny előtt a csapat a működő rendszert bemutatta iskolatársaiknak, tanáraiknak, szűkebb és tágabb környezetüknek.

A projektben arra ösztönöztük a diákokat, hogy az alapozó projektrészben megismert technológiák és eszközök közül bátran válasszanak céljaiknak megfelelőt.

Megtalálta ki-i a fejődéséhez szükséges csoportszerepet:, hogy a kiválasztott ötlet megvalósításában ki milyen szerepben, feladatrészben tud hasznos tagja lenni a team-nak. Meglévő eszközöket is felhasználtak, más alkatrészeket be kellett szerezni, vagy saját gyártással előállítani, pl. 3D nyomtatással, CNC maró alkalmazásával, egyéb helyi kivitelezéssel. 

A kutatócsoport nagyobb tapasztalattal rendelkező tagjai: Gilicze Kristóf és Járó Ádám,akik már az elmúlt évben a nemzetköziRoboCup versenyen is bizonytottak. Ők végzősdiákként vettek részt a projektben. Ádám a Szegedi Tudományegyetemen programtervező informatikusként,Kristóf a Budaopesti Műszaki Egytemen  mérnökinformatikusként tervezei tanulmányait folytatni. Hozzájuk csatlakozott Szabó Judit tizenegyedikes és Jakab István tizedikes matematika-fizika tagozatos diákok,akik még a következő tanévben is tudják hasznosítani a projekt eredményeit, és a további beszerzett eszközöket, mint például az oktatási célú napelem és napkollektor szenzoros vizsgálatát, a megváltozott elektromos energiafelhasználás optimalizlálkására törekvőokos hálózatokat.

Projektünk az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Emberi Erőforrások Támogatáskezelő finanszírozásában, az Út a tudományhoz pályázati program keretében valósult meg.

 

  

Iskolánk működő ECL Nyelvvizsgahely.