FLL robotverseny, Paderborn

Ajánlom

A First lego League verseny minden tanévben szeptembertől januárig tart. A Legorockers csapat január végén Paderbornban vett részt a verseny döntőjén, ahol Ausztria, Bulgária, Csehország, Lengyelország, Svájc és Szlovákia csapataival versenyeztek. Nagyon hasznos, eredményes felkészülési időszakunk volt, sok pozitív tapasztalattal és a három fordulóban elért szép eredményekkel. A fejlődést az is jelzi, hogy a döntőre már szinte teljes, 546 pontot érő megoldást sikerült a csapatnak összeállítani.

 

Az idei év feladatai, a természeti katasztrófákhoz (Nature´s Fury)  kapcsolódtak. 

 

 
A kutatás és annak feldolgozása, bemutatása az egyik legidőigényesebb feladat, idén a disputásoknak köszönhetően segítőkre is találtak a robotosok.  A zsűrinek, 5 perces tetszőleges „műfajú” előadás formájában, angolul kell bemutatni a kutatómunkát. A LegoRockers csapat a 2006-os csongrádi árvíz és a védekezés tapasztalatait megismerve, azokból kiindulva keresett olyan részterületeket, amelyek a robotika segítségével automatizálhatók. Megoldásukat modellezték is, az előadást kísérő angol nyelvű prezentáció itt megtekinthető.

 

 

A versenyben a robotjáték a legfőbb feladat, ahol cél az, hogy 2,5 perc alatt minél több pontot gyűjtsön a robot. 

Az arénában sokan figyelik a csapatok robotjátékát, de nagy örömünkre az internet segítségével itthonról is többen nyomon követték az élő közvetítést.

 

Ez a feladatrész szorosan összefügg a robotkonstrukcióval és a programozással, hiszen e két tényezőn múlik a robotjáték sikere. Nem elég megvalósítani a feladatokat, hanem a robot fejlesztéséről  dokumentációt is kell készíteni.

A versenyen a robotdesign zsűri két csoportban is beszélhetett a csapattal az asztal egyik végén a programozás, a másik végén a konstrukció bírálata folyt.

 

A csapatmunka, a „team-spirit”  értékelése két részből áll: kezdetben bemutatkozik a csapat, beszélgetnek a zsűrivel, majd a bírók valamilyen célfeladat teljesítése közben megfigyelik a csapatot.

Idén ezt a részt összekapcsolták a LiveChallange feladatrésszel, a helyszínen megismert 3 külünböző pontértékű feladat közül kellett választani, és 15 perc alatt megoldani. 

A zsűri tagjai a csapatasztalnál, pihenőidőben is  beszélgettek a csapattagokkal.

A feszített tempó mellett is szakítottunk időt a helyszín bejárásának. Az aulában egy 3D nyomtatót figyelhettünk meg működés közben. A versenynek a Paderborni Technikai Múzeum adott otthont, a verseny ideje alatt ingyenesen látogatható volt a hatalmas információtörténeti kiállítás. Az információhordozók őseitől kezdve a legújabb technológián keresztül a az informatika legfontosabb mérföldköveit ismerhettük meg. E különleges interaktív kiállításon hozzá szabad nyúlni a kiállított tárgyakhoz, sőt a régi és új eszközök működését is ki lehetett próbálni. Hasonlóan különleges gyűjteményt láttunk már Szegeden a Szent-Györgyi Albert agórában is.

 

Bár a pontszámok alapján idén összetettben nem sikerült az első harmadba bekerülnünk, mégis sikeresnek tartjuk ezt a fordulót is, mert a csapat mindent megtett a legjobb eredmény elérése érdekében, a felkészülés és a versenynap során is.

Az első fordulóra általában 2 hónapot készül a csapat, továbbjutás esetén folyamatosan bővül ez az időszak.

Miből is áll a felkészülés? Hogyan lehet edzeni, fejlődni? A döntőig eljutva a gyerekek már nagyon kritikusak, legtöbbször jól látják, hogy mit kell jobbítani és közben figyelik az értékelési szempontrendszert is, és eszerint tökéletesítik megoldásaikat.

Mint minden projektben, úgy itt is számos nehézség is adódik menet közben.

A felkészülés nagyon időigényes, pedagógus és a diák számára egyaránt, a verseny miatt többször hiányoznak, és a sok ráfordított szabadidő miatt nem csak az egyes fordulókat, hanem a szaktanárok és osztályfőnökök türelmét is meg kell nyerni.

Adódhatnak technikai gondok is pl. idén az új készlet megjelenése miatt nem volt  tartalékalkatrészünk, a versenyen így a meghibásodott motort nem tudtuk  kicserélni, a versenyt végül a szlovák csapattól kölcsön kapott motoral tudtuk teljesíteni.

Magasak a költségek, a részvételhez szponzori segítséget kell keresnünk. A döntőhöz a Batsányi János Alapítvány, a National Instrument's Magyarország, a Neumann János Számítógéptudományi Társaság, a Klik Szegedi Tankerülete,  a résztvevő diákok szülei és iskolánk nyújtottak támogatást, amelyet ezúton is köszönünk nekik.

A januári  időjárás sem szokott kímélni bennünket, a megtett több ezer km során mindig jut egy kis tél is.

A mi régiónk központja Németországban van, a legtöbb csapat ebből az országból indul a versenyen,  így azt is el kell fogadnunk természetesnek, hogy a nemzetközi fordulókban is magas arányban képviseltetik magukat.

A tervezhető és a soha el nem maradó váratlan nehézségek ellenére minden évben újrakezdjük, hiszen kézzel fogható a „tiszta nyereség” is: 

A felkészülés során a gyerekek igazi projektet valósítanak meg, stratégiát és taktikát dolgoznak ki a győzelem elérése érdekében.

Csapatban dolgoznak, nagyon küzdenek az eredményért.

Megtanulnak áldozatot hozni a sikerért, hiszen sokkal kevesebb a szabadidejük, egyéb, kedvelt  tevékenységeikre is kevesebb idő, energia marad.

Országos, és nemzetközi mezőnyben megmérettetik magukat, új ismerősöket, versenyrutint szereznek.

Itt a versenyszituációban az angol nyelv már nem tananyag, hanem kommunikációs eszköz: angol nyelven folyik a zsűrivel és a bírákkal  a verseny céljainak megfelelő beszélgetés, és a többi csapattal is angolul tudnak kapcsolatot teremteni.  

A felkészülés alatt egyéni fejlődésük is jelentős, példaképekké válnak a fiatalabb diáktársaik számára.

Olyan tapasztalatot szereznek, amit iskolán belül soha nem kapnának meg.

A LegoRockers csapatnevet 2006-ban az akkori FLL versenyző diákok választották.
Ez a csapatnév azóta fennmaradt, a gyerekek büszkék,  ha e névvel indulhatnak bármelyik versenyen.

A csapat tagjai időnként részben, vagy egészben cserélődnek, illetve versenyenként más és más diákok kerülnek bevonásra, nyolc év elteltével a csapatlogót  idén frissítettük.

A versenyzés mellett fontos feladatunk az utánpótlásnevelés: nem csak a terepasztal összeállításába vonjuk be az ötödikeseket, de a 12 évesek szintjén az internetes tartalomelemzést, mint információszerzési módszert is kipróbálják: az épített tereptárgy szerepének, és a vele kapcsolatos robotfeladatnak is utánajárnak a verseny magyar nyelvű leírásában, ennek is tudható be, hogy a későbbiekben is számíthatunk érdeklődésükre. ők a legjobb közönség a nagyok kutatómunkájának bemutatásánál  így ha kis lépésekben is, de a félév során megértik az FLl verseny lényegét. 
 

A legkisebb robotszakkörösök szerda délutánonként azt is látják, hogyan, mennyi munka árán válik egyre tökéletesebbé a robot, mert ők nyomon követik a „nagyok”  (6-10. évfolyam) felkészülését.

A csapat tagjai: Otrosinka Krisztián, Gilicze Kristóf, Pászti-Tóth Márton, Szabó Anett, Sarusi-Kis Adél, Tóth Bence, Rácz Nándor. Felkészítő tanáraik: Giliczéné László Kókai Mária, Gilicze Tamás.

 

A következő év versenyzői 2014 szeptemberétől annak járnak utána,  hogyan tanulunk majd a jövőben? 

Részletek: az FLL hivatalos oldalán  és a német versenyoldalon.

 

 

 

 

 

 

Az egyes fordulók helyszínei

2013. november 23. Debrecen (beszámoló)

2013. december 7, Jesenik (Csehország), Bulgária, Csehország, Magyarország, Szlovákia csapatainak részvétel (beszámoló).

2014. január 24-25. Paderborn (Németország), Ausztria, Bulgária, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Svájc, Szlovákia

Nemzetközi weblap: http://www.firstlegoleague.org/

A Németországi szervezők honlapja: http://hands-on-technology.de/en/firstlegoleague

Hazai versenyszervezői honlapok:

--National Instruments: http://hungary.ni.com/debrecen/fll

--Szegedi Ságvári Gimnázium http://sagv.gyakg.u-szeged.hu/fll/

Saját honlapunkon elérhető beszámolók www.bjg.hu/robot

Iskolánk működő ECL Nyelvvizsgahely.