Műszaki Informatika Verseny Középiskolásoknak
Második helyezést értek el diákjaink a Szegedi Tudományegyetem TTIK Műszaki Informatika Tanszékének felhívására benyújtott, "A XXI. század menekítő csapata" című pályamunkájukkal. A csapat tagjai: Bálint Karola (11.F), Gilicze Kristóf (9.F) és Sebők Attila (11.F) osztályos diákok.
Az Ezt Rakd Össze elnevezésű vereseny célja, hogy a műszaki-informatika területén tehetséges és kreatív diákok lehetőséget kapjanak eredményeik bemutatására.
A januári határidőig 23 hazai és határon túli magyar középiskolásokból álló csapat küldte be pályázatát.
A LegoRockers csapat az előző másfél év versenytapasztalatait felhasználva állította össze pályamunkáját.
"Tegyük fel, hogy valahol valamilyen katasztrófa történt, mondjuk egy földrengés következtében megsérült egy ház, vagy egész városrész, ipari létesítmény esetleg egy atomerőmű. Ha fontos ezeknek a területeknek az átjárhatósága (pl. stratégiai útvonal, utánpótlás szállítás), akkor a megváltozott terepviszonyok között új útvonalat kell keresni.
Ezt a feladatot robotokkal célszerű megvalósítani, mert így nem kockáztatunk emberéletet. A cél az volt, hogy gyorsan rövid útvonalat találjunk, ami a katasztrófa sújtotta területen átvezet. A mi megoldási ötletünk arra épül, hogy több robot hatékonyabban oldja meg ezt a problémát. A teszteléshez készítettünk egy modellt, ahol a terepet labirintus formájában ábrázoltuk. A robotok egymás között bluetooth-szal kommunikálnak."
...
"Az ilyen képességű robotok, a katasztrófahelyzetekben alkalmazott un. menekítő robotok, amelyek vészhelyzetben emberi életet, és egyéb értéket menthetnek, szerepet kaphatnak a szennyezett területek mentesítésében is.
Az általunk megírt algoritmust továbbfejlesztve egy olyan menekítő csapatot lehetne létrehozni, mely hatékonyan és gyorsan működik. Kettő, vagy akár több robot (ők a felderítők) feltérképezi a területet, megtalálja a legoptimálisabb útvonalat, majd egy további robot ezen az útvonalon egyszerűen végighalad, és megteszi a szükséges intézkedéseket. Ez lényegesen gyorsabb és biztonságosabb, mint ha minden emberekre lenne bízva."
Az elismert szakemberekből álló zsűri döntése alapján a legjobb 10 csapat közé kerültünk, így folytathattuk a felkészülést a döntőre. Ebben az időszakban a csapat sokat újított korábbi elképzelésein: új robotkonstrukciókat építettek, másik terepet használtak modellként, továbbfejlesztették az algoritmusokat, többféle optimalizálási stratégiát valósítottak meg, számos olyan kivételes helyzetet is kezeltek, amelyet korábban nem.
A kiválasztott problémát, a modelleket és az alkalmazot algoritmust, a programozási ötleteket prezentációban foglalták össze, a megoldást videón is rögzítették.
Február 28-án az Agóra Informatóriumában Karola és Attila mutatta be a fejlesztőmunkát és eredményét. Nagyon impozáns helyszínen, hatalmas kivetítő előtt, 15 percbe sűrítve, hozzáértő közönség (zsűri, versenytársak, felkészítő tanáraik, egyetemi oktatók) hallgatta őket, majd kérdéseket tettek fel a fejlesztéssel kapcsolatban.
A rendezvény szünetében a magunkkal vitt terepasztalon a három robotot élőben is kipróbálhatták az érdeklődők.
Néhány csapat szintén elhozta a megvalósított konstrukciót, így láttunk 3D-s ledmátrixot, saját építésű távirányítós autót, jelzőlámpa modellt, és igazi drón hadműveletnek is tanúi lehettünk. A MIV2014 tanulmánykötet tartalmazza mind a tíz pályamunka leírását.
A szervezők finom ebédről is gondoskodtak, amelyet az Informatórium Intelligens Mintaotthonában fogyasztottunk el.
A szünet után folytatódott a pályamunkák bemutatása. Ezt követően a zsűri tanácskozott, vendéglátóink pedig az Informatika történeti kiállításon vezették végig a csoportot.
Bár már nem először jártunk ott, mégis hallottunk újdonságokat és láttunk meg olyan részleteket, amelyek korábban elkerülték figyelmünket.
Az eredményhirdetést izgalommal vártuk. Első helyezett a Pókerező robot készítője lett, a LegoRockers menekítő robotjaival második helyen végzett, megelőzve a Róka-nyúl játékgép fejlesztőjét.
A diákok egyszeri ösztöndíjban részesültek, és ajándékcsomagot kaptak, az iskola nyereménye pedig egy Arduino-Uno és TinkerKit Basic-Kit fejlesztőeszköz. Már régóta szerettünk volna ilyen készlettel megismerkedni, ezért örültünk a hasznos és a további fejlődést elősegítő tárgyjutalomnak.
A verseny képei a galériában elérhetőek.