SQUARE EYED STUDENTS in Bršadin, Croatia
Az elmúlt héten a „kockafejű diákok” nevű Erasmus+ projektünk harmadik mobilitásán 4 diák és 2 pedagógus képviselte iskolánkat, ahol a tanulók második rövid találkozóján vettünk részt. Ismét nagy sikert aratott nemcsak a mi tanulóink, hanem más nemzetek körében is. Az utazás során iskolánk tanulóival igyekeztünk megkönnyíteni a diákok számára a társalgások során felmerülő kommunikációs nehézségeket, és ösztökélni őket, hogy minél hatékonyabban tudják kifejezni magukat.
A délelőttöket a vendéglátó iskolában töltöttük, ahol különböző műhelymunkák keretében beszéltünk a digitális eszközök használatáról és milyen más lehetőségük van a szabadidő hasznos eltöltésére.
A mobilitás során kellő betekintést nyerhettünk a régió oktatási rendszerébe (Bršadin, Vukovár, Ilok, Osijek), valamint a horvát történelembe egészen a kezdetektől napjainkig. Az országban fontos szerepe van az egyházaknak, a szervezők így nagy hangsúlyt fektettek ennek a bemutatására is. A tanulóknak lehetőségük volt különböző műhelymunkákon (informatikai, kézműves és kommunikációs) szélesíteni általános és nyelvtudásukat. Különböző nemzetek találkozása alkalmat teremtett arra is, hogy a kulturális, kulináris, nyelvi és egyéb különbségeket megismerjék diákjaink. Pedagógusként értékes bepillantást kaptunk ezen országok oktatáspolitikájába, innovációs törekvéseikbe. A digitális függőség minden országban megjelenik és problémát okoz. A műhelymunkákon, valamint az iskolán kívüli programokon alternatívát kaptak a diákok ennek megoldására.
A mobilitáson résztvevő tanulók reflexiója alapján elmondhatjuk, hogy boldogan tértek haza, hisz új barátokat szerezhettek, a csapatépítő programok, nagyon jók voltak, hisz minden országból egy-egy diák lehetett egy csoportban és muszáj volt angolul beszélniük. Tetszettek a nemzeti öltözékek, és a régi szokások. A program nagyon jó volt angoltudásuk gyakorlására, emellett sok barátot is szereztek a különböző országokból. Alig várják, hogy mások is jöjjenek a mi országunkba. Nyitott szemmel és füllel jártak és megállapították, hogy Vukovar a háborús pusztítást követően is képes volt újra felállni, és újjáépülni.
Délutánonként lehetőségünk nyílt megismerkedni az iskolai szabadidős lehetőségeivel, a horvát kultúrával és történelemmel.
A külföldi kollégákkal a hét folyamán többször folytattunk a szakmánkkal kapcsolatos eszmecseréket, beszélgetéseket, melyek során megosztottuk egymással a nevelési és módszertani tapasztalatainkat is.
A projekt elsődleges célja felhívni a tanulók figyelmét a digitális függőségben rejlő veszélyekre és megismertetni őket a digitális világon kívüli lehetőségeikkel.
Kiss Attila