Fiatalság, Találékonyság!

Ajánlom

Az Innovációs Szövetség által meghirdetett 24. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny Bálint Karola 12.f  osztályos tanuló  3. díjat nyert "ShopMap, avagy tablet a bevásárlókocsin" című pályamunkájával.

A verseny 1-3. helyezettjei, így Karola is 30 többletpontra jogosult a felsőoktatási felvételi eljárás során. Eredményével a Magyar Fiatal Tudósok Társasága tagjává vált és ajánlást kapott az OTDT által kitűzött Tehetségútlevél Programba való bekapcsolódáshoz. 2015. május 12-13. között 23 pályamunka, közte Karola alkalmazása is kiállításra került a Design Terminálban, Budapesten, majd szeptemberben bemutatásra kerülnek a Kutatók éjszakáján is.

A közel egy éves  fejlesztőmunka során nem csupán egy új programozási környezetben kellett megvalósítania ötletét, de a találmányok, fejlesztések életútját is megismerte Karola. A Szabadalmi Hivatalban az oltalom, védjegy, a szabdalomkutatás módszeréről hallott.  Menedzselnie kellett a ShopMap alkalmazást, tényekkel  alátámasztania a termék megbízhatóságát, használhatóságát, azaz validálnia azt a lehetséges használók körében,  folyamatosan konzultálni és szakmai beszélgetésen bemutatni a fejlesztőmunka előrehaladását, majd végül az akadémikusokból, egyetemi professzorokból és innovációs szakemberekből álló zsűri előtt 5 percben összefoglalnia munkáját. "Edzésként" ötletét többször bemutatta diáktársainak, tanárainak és külső szakértők is segítették tanácsaikkal az alkalmazás fejlesztését.

Így jött létre a ShopMap, amelynek lényegét Karola így foglalta össze:

A mai világban a legtöbb embernek van okos telefonja, tabletje, amelyet az élet számos területén használ. A ShopMap alkalmazás számos olyan kellemetlenségre nyújt megoldást, melyet vásárlás közben kell átélnünk. Elkészíthetjük benne a saját bevásárló listánkat, melyet folyamatosan szerkeszthetünk. Ha valami elfogyott otthon, azonnal felvehetjük a listába, és amikor úgy döntünk, hogy eljött az idő a vásárlásra, mindössze annyi a dolgunk, hogy magunkkal vigyük a táblagépünket vagy a mobiltelefonunkat, melyet egyébként sem hagynánk otthon. Miután elérkeztünk a boltba, egy gombnyomással terveztethetünk az alkalmazással egy olyan útvonalat, amelyen végighaladva a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban meg tudjuk venni a listánkon szereplő termékeket. Ha pedig nem írtunk előre bevásárló listát, de egy terméket nem találunk, annak helyét is könnyedén megkereshetjük a ShopMap alkalmazással.

A kiállítás első napján ünepélyes keretek között derült ki a a verseny végeredménye.

Dr. Pálinkás József, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NFKI) elnöke a versenyről elmondta: csaknem negyed évszázados múltra tekint már vissza, és nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a hagyományosnak mondható oktatás mellett megjelenjen a tanár és diák együttműködésén alapuló, a diák ötletét feldolgozó tehetséggondozás is az iskolákban. Az iskolának meg kell tanítania a diákokat az alkotásra, és ez a verseny is arról szól, hogy a diákok megteremtenek valamit, ami eddig még nem létezett.

Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár  Kiemelte: ez a verseny együttműködésre,  csapatmunkára ösztönzi a diákokat és a tanárokat. Arra kérte a hallgatóságot, hogy ki-ki a saját térségében, környezetében támogassa a kis alkotóműhelyek munkáját, és tegyen azért, hogy bevonják az általános iskolákat és a társintézményeket is a feladatokba.

Prof. Ormos Pál, az Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny zsűrielnöke ismertette az eredményeket. Kiemelte: a pályázatokról 18 tagú zsűri döntött több napos folyamat során. A tagok között egyetemek rektorai, akadémikusok és sikeres innovatív munkát végző korábbi nyertesek is helyet kaptak. Megjegyezte: 112 pályázat érkezett az első fordulóra, amelyre rövidebb pályamunkavázlatokat kértek. Ezután a zsűri átnézte, hogy melyek kivitelezhetőek, és 65-öt javasolt kidolgozásra, amely során minden egyes versenyzőt hozzárendeltek a megfelelő, szakmailag kompetens zsűritaghoz, végül a határidőre 54 pályamunka kidolgozása fejeződött be, melyek közül az utolsó ülésen választották ki a legjobbakat.

 

Bálint Karola nyolc évig volt a Batsányi tanulója, mindvégig kimagaslóan teljesített informatikai és robotika versenyeken, de számos matematika versenyen is öregbítette iskolánk hírnevét. Eredményeit a programozás iránt már kisgimnazista korában megnyilvánuló tehetsége és elkötelezettsége mellett, szorgalmával, kitartó munkával érte el. Informatikai tudásának, programozási készségének fejlesztésére minden lehetőséggel élt. Az évek múlásával már a tanórai, az iskolai szakköri, és egyéni felkészítések mellett egyre többször kapcsolódott be az egyetemek által meghirdetett tehetséggondozó programokba, központi szakkör, nyári tehetséggondozó táborok formájában. Nem csak személyes példamutatással, hanem aktívan is szerepet vállalt a programozással és robotikával foglalkozó diákok utánpótlás nevelésében: szakkört vezetett a haladók számára és bekapcsolódott a legfiatalabbak egyéni tehetséggondozásába is. E nyolc év alatt az iskola legsikeresebb versenyzője volt az informatikai, technológia versenyeken. Diáktársai előtt példaképpé vált, ezt szaktudásával, versenyeredményeivel vívta ki.

Informatika területen felkészítő tanárai: Giliczéné László Kókai Mária és Gilicze Tamás.

Bálint Karola munkáját a Batsányi János Alapítvány  2015-ben Pro Schola díjjal ismerte el.

 

Kapcsolódó hivatkozások:

 

Korábbi híradások Bálint Karola versenyeredményeiről.

 

 

Iskolánk működő ECL Nyelvvizsgahely.