Szakmai elismerés Szabó László tanár úrnak

Ajánlom

Az Eötvös Lóránd Fizikai Társulat ebben az évben rendezte meg a 60. Országos Fizikatanári Ankét és Eszközbemutatót. A Társulatot (ELFT) 1891-ben Eötvös Loránd alapította. A több mint 125 éves múlttal rendelkező egyesület a természettudományok népszerűsítésének érdekében tevékenykedik, kiemelt figyelmet fordít a természettudományos oktatásra.

 A Társulat közhasznú feladatai a tehetséggondozás, képességfejlesztés, a tanártovábbképzés, oktatás, tudományos tevékenység, ismeretterjesztés, a kulturális örökség megóvása.

Idén az ankétnak a gödöllői Szent István Egyetem és a Premontrei Szent Norbert Gimnázium, Egyházzenei Szakgimnázium és Kollégium adott otthont. Közel 200 fizikát oktató tanár vett részt ezen a rendezvényen. Az ankétok témája mindig egy-egy kiemelt vagy aktuális téma köré csoportosul, most a „Napsugárzás és a Föld” , illetve „A fizikatanítás a felmérések tükrében” volt a két fő téma. Tudósok, vezető szakemberek tartottak előadásokat, majd a tanárok egyéni kutatásaikról, szakmai eredményeikről, munkájukról, külföldi tanulmányútjaikról műhelyfoglalkozások keretében tájékoztatták kollégáikat.

A résztvevők az ankét 2. és 3. napján közel 30 műhelyfoglalkozáson vehettek részt. Sokak szerint a mindennapi fizikatanításhoz ezek a foglalkozások nyújtanak a legtöbb segítséget.

Az ankét meghirdetésekor gondolta azt Szabó László tanár úr, hogy ő is tart egy ilyen műhelyfoglalkozást. Témának a folyadékok felszíni tulajdonságait választotta. Még 2015 decemberében tartott egy „Anya Te Tudod? Apa, Te tudod?”- foglalkozást: „Ne habozz! Kísérletezz!” címmel. Ez a kisiskolásoknak és szüleiknek szólt, ez adta műhelyfoglalkozás magját. Az elmúlt 3-4 hónapban ezt egészítette ki a gimnáziumi tananyaggal, beleértve az emelt szintű követelményeket és szakkörön felvethető problémákat is. Olyan kérdésekre kereste a választ, mint „Miért lehet egy 10 fillérest a víz felszínén úsztatni?, Miért húzódnak össze a hártyák a lehető legkisebb felszínűre? Hogyan néz ki egy dodekaéder-háló minimális felülete?, Hogyan lehet minimális úthálózatot modellezni szappanhártyák segítségével? Hogyan hozható létre állóhullám hártyákon? Mitől függ a szappanhártyák színe?”. Természetesen a kísérleti megközelítés volt a központban, de a jelenségek megértése nem nélkülözheti a matematikai módszereket (függvényvizsgálat, szélsőérték problémák, …). Manapság a számítógép használata nagyban segítheti a tanítást, erre is mutatott példát a kollégáinak. A bemutatott kísérletekhez olyan eszközöket használt, melyeket javarészt tanár úr készített könnyen beszerezhető alapanyagokból (PET palack, drót, befőttes üveg, plexi, …). A műhelyfoglalkozás főpróbáját egy „A’la Carte” szakkör keretén belül tartotta meg a batsányis diákoknak. Ezeket a tapasztalatokat felhasználva véglegesítette az interaktív foglalkozást.

Minden műhelyfoglalkozást a résztvevők és egy Bíráló Bizottság is értékelt, a kettő összevonásából alakították ki a végleges értékelést. Ezek alapján Szabó László tanár úr I. díjban részesült.

Ez az elismerés nemcsak a tanár úrnak, hanem az iskolánknak is nagy megtiszteltetés.

 

Iskolánk működő ECL Nyelvvizsgahely.