Geolokáció az oktatásban
Iskolánkból négy, a GPS technológiához kapcsolódó alkalmazások iránt elkötelezett pedagógus vett részt a "Geolokáció az oktatásban" című konferencián 2013. november 30-án, Budapesten. A térinformatika már évek óta kiemelt figyelmet kap iskolánkban, projektek és tanórai alkalmazások kapcsolódnak hozzá.
Kovács Péter és Bujáki Olga a BJG túrázni vágyó diákjaival sok éve együtt járják a természetet, ők már évek óta lelkes geoláda keresők, legutóbb a Fehér-tavi darvadozás résztvevőit avatták be a geocaching rejtelmeibe. Gilicze Tamás jó gyakorlata Út a tájolótól a műholdas navigációig címmel megjelent az IKTműhely2010 on-line kiadványban. A 2014/2015. tanévtől a reál osztályon belül informatika-földrajz tagozatot is indítunk, ehhez a képzési profilhoz szintén hasznos továbbképzés mindaz, amit a konferencián hallottunk. Igaz a konferencia fókuszában a geolokáció iskolai alkalmazása és a kapcsolódó játékok voltak, de nyilvánvaló, hogy a térinformatika a gazdaság minden területén, és az aktív szabadidős tevékenységekben is nagy szerepet kap.
Kiváló programot állítottak össze a szervezők, az egész napos rendezvény egyetlen perce sem volt unalmas. Mi már tudjuk, hogy az m-learning a mobil eszközökkel segített oktatás rövidítése. A konferencia alapgondolata: a GPS technológia számos, minket körülvevő eszközzel elérhető, és így a földrajzi hely ismerete, alkalmazása jól egészítheti ki a hagyományos vagy IKT-alapú oktatást. Erre több ötletet, módszertani és projekt ajánlást is kaptunk, és természetesen a jobbnál jobb kincskereső játékok sem maradhattak ki a programból.
Elhangzott az a kérdés is, amelyre ma még sokféle válasz létezik: az iskolában az okostelefon vajon gond-e, vagy lehetőség?
Még egy új "kifejezés", és a kapcsolódó kétségek: Hozd a saját eszközöd! BYOD (Bring Your Own Device), tényleg jó ez, és az iskolában is működhet?
Az előadások rövid szünetekkel követték egymást, majd műhelyfoglalkozások és egy kis kincsvadászat következett.
- A délelőtt első felében a gyermekek tér-érzékelésének fejlődési szakaszait tekintettük át.
- Majd a térinformatika földrajz órai alkalmazására láthattunk példákat.
- A geocaching nevű világméretű kincskereső játékot már sokan ismerik, most a debreceni aktív kincsvadászok osztották meg velünk tapasztalataikat, bevezettek bennünket a profi geoládakészítés rejtelmeibe, és a nemzetközi http://www.geocaching.com/ illetve a magyar oldal http://www.geocaching.hu/ közötti különbözőségekről is hallhattunk.
- Ennek egy kicsit egyszerűbb változata a Munzee, 2011-ben indult el világhódító útjára, amelynek lényeges állomása az m-learning. A játék lényege, hogy a világ különböző pontjain elhelyezett QR-kódokat kell az okostelefonnal, a beépített GPS-vevő segítségével kell megtalálni, majd a kódot egy, a mobilon futó alkalmazással leolvasva pontokat gyűjteni. A délután folyamán nem csak hallhattunk a Munzee nevű játékról, és annak tanításban is alkalmazható lehetőségeiről, hanem mi magunk is begyűjtöttünk néhányat :). Megtudtuk, hogy sokféle munzee van, néhányat említve: kvíz munzee, virtuális munzee, jelölhet szobákat is, ahova "beköltözhetünk", folyhatnak klánháborúk, de azt sem szabad szem elől téveszteni, hogy a minőségi munzee érdekes helyet jelöl. Ezt követően műhelymunka keretében mindenki megismerkedett a saját munzee készítésének módszerével. A játék népszerűségét jelzi, hogy nem csak nemzetközi Facebook oldala van, de már a hazai elkötelezettek közössége is elérhető. Keress a munzee-kat már Csongrádon is :)!
- A Guide@hand egy hangos idegenvezető alkalmazás, amely okostelefonokon elérhető magyar fejlesztés. A hangos, vezetett sétáknak hasznát vehetjük osztálykirándulásokon, de az Ottlik emlékévhez kapcsolódó interaktív séta és az oldalon elérhető többi tematikus séta bizonyára a humán érdeklődésűeket is meggyőzi arról, hogy a térinformatikát érdemes a tanításban is alkalmazni.
- A Gatreb egy Gps alapú kódfejtő, kincskereső játék, amit az okostelefonoddal játszhatsz. A játék színtere Magyarország és a világ. Játszani regisztráció után a gatreb.com oldalon lehet, de a közösségi oldalon is kapnak állandó küldetést, vagy alkalmi feladatokat a Gatreb rajongók. Saját küldetéseket is létrehozhatunk, ez a tulajdonsága alkalmassá teszi bármilyen témájú szabadtéri akadályverseny támogatására.
A XXI. századi tanulásszervezés (21CLD, 21st Century Learning Design) szerint az az igazán fontos, hogy olyan feladatokat kapjanak az iskolában a diákok, amely során fejlődik az az 5 alapvető képesség (tudásépítés, együttműködési készségek, IKT használat, problémamegoldás, önszabályozás), amely a XXI. században nélkülözhetetlen számukra. A geolokációs alkalmazások jól fejlesztik ezeket a képességeket, ezért egyre népszerűbbek hazai és nemzetközi oktatási projektekben is. Az iskolai mindennapokban is alkalmazható a geolokáció, mert tantárgyakon átívelő, közvetlen kapcsolata van a matematikával, földrajzzal, fizikával, informatikával, történelemmel, de maga a feladat közvetett kapcsolatot teremthet bármely más tantárgyi terület és a geolokáció között. Tehát a pedagógus találékonyságával szinte minden tantárgy keretében megtalálhatja, hogy a mobil-tanulás és az okostelefonok iskolai alkalmazásának hol lehet értelme.
Ne feledjük, a játszva tanulás varázsa a XXI. században is aktuális, a geolokációs feladványok, kalandok ennek eszközei lehetnek a hozááértő pedagógus kezében.
A rendezvény végén a továbbképzések új műfaja, a Skóciából indult teachmeet (mi is ez?) következett: ennek keretében hallottunk egy google alkalmazásról a Tour Builder-ről, amellyel színesíthetjük a tanórákat, például hadjáratok megjelenítésével, költők, írók, felfedezők életútjának követésével.
Egy jó androidos térkép a Locus Map Free alkalmazás következett, majd a valós és virtuális világot ötvöző kiterjesztett valóságon ( gondolj csak arra, amikor a mobilunk kamerájával szétnézve egy adott környéken, megjelenik az éppen a kamerában látható boltok nyitvatartása, tehát a valódi környezet kibővíthető a számítógép által generált virtuális elemekkel) tehát a kiterjesztett valóságon alapuló fantasztikus történetről, az Ingress-ről hallottunk.
Zárásképpen a konferencia szervezői figyelmünkbe ajánlották a januárban induló Országos Geolokációs Tanulmányi Versenyt, amelynek új izgalmakat, jó játékot és egy kis aktív fizikai mozgást ígér...ha batsányis diák vagy, és szeretnél részt venni a versenyen, akkor érdeklődj informatika tanárodnál!
Aki szeretné nyomon követni az iskolai élethez kapcsolódó geolokációs híreket, annak érdemes bekapcsolódnia a GPS az oktatásban című Sulinet csoportba.
Giliczéné László Kókai Mária