Az Eötvös Lóránd Fizikai Társulat „A legszakszerűbb kísérlet” díjjal ismerte el intézményünk „A fizika mindenkié” rendezvényét
Az Eötvös Lóránd Fizikai Társulat által szervezett „A fizika mindenkié 2.0” elnevezésű országos rendezvényhez a Csongrádi Batsányi János Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium is csatlakozott többek között a „Tanulói kísérletek – A tanulás biofizikája” című és a „Tanulói kísérletek – A fény hullámtulajdonságai” című foglakozással.
Az idei országos rendezvény 42 helyszínen 56 programmal zajlott és jórészt 2016. április 15 és 16-án. Az országban rengeteg érdekes kísérletre került sor az iskolákban, napjaink kurrens kutatási témáit, felfedezéseit, problémáit feldolgozó, bemutató előadások hangzottak el, neves szakemberektől, kutatóktól. Számos játszóház, tudományközpont csatlakozott az idei rendezvényünkhez is, amely még inkább növelte az érdeklődő fizikázni vágyók számát és reméljük a fizika-kedvet is.
Az Eötvös Lóránd Fizikai Társulat egy új díjat – az idén első alkalommal – adományozott intézményünknek: „A legszakszerűbb kísérlet díjat” kapta a Törökné Török Ildikó fizika-biológia szakos szaktanár által vezetett két foglakozásból álló helyi rendezvény.
A részletes szakmai beszámolók alább olvashatók:
„A fizika mindeni 2.0” – „Tanulói kísérletek – A tanulás biofizikája” (fényképes beszámoló a galériában)
Az Eötvös Lóránd Fizikai Társulat által szervezett „A fizika mindenkié 2.0” elnevezésű országos rendezvényhez a Csongrádi Batsányi János Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium is csatlakozott többek között a „Tanulói kísérletek – A tanulás biofizikája” című foglakozással. 2016. április 18-án a gimnázium 10.-12. évfolyamos diákjai a biofizika szakkör keretében laboratóriumi foglakozáson vettek részt az iskola természettudományos diáklaboratóriumában. A tanulók maguk kísérletezhettek, ahol megismerhették a tanulás biofizikáját, azaz az idegsejtek működését fizika, kémiai és biológiai szempontból.
A tanulók mikroszkóppal vizsgálták az emberi idegszövet, illetve az idegsejt felépítését, majd egyszerű elektromos áramkörrel modellezték az idegsejtek elektromos ingerületvezetését és az idegsejtek közötti elektromos szinapszist, majd elektrokémiai kísérlettel (két C-elektddal és NaCl-oldattal) a kémiai szinapszisban az ingerületátvivő anyagok működését. A 16 diák nagyon jól érezte magát, miközben az elméletiben megtanultakat a gyakorlatiban is alkalmazta, illetve összekapcsolta az egyes természettudományos tantárgyak ismereteit. Az idegsejtek működésének modellezésével megértették a diákok a tanulás fizika, kémia és biológiai alapjait, s talán így a hatékonyabb tanulási módszereket alkalmazva – megfogadva tanáruk tanácsát - a mindennapokban is kamatoztatni tudják a szakkörön látottakat.
A foglakozást vezette és az összefoglaló beszámolót készítette: Törökné Török Ildikó biológia-fizika szakos tanár
„A fizika mindeni 2.0” – „Tanulói kísérletek – A fény hullámtulajdonságai” (fényképes beszámoló a galériában)
Az Eötvös Lóránd Fizikai Társulat által szervezett „A fizika mindenkié 2.0” elnevezésű országos rendezvényhez a Csongrádi Batsányi János Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium is csatlakozott többek között a „Tanulói kísérletek – A fény hullámtulajdonságai” című foglakozással. 2016. április 15-én a 8. F osztályos tanulók fizika tanóra keretében laboratóriumi foglakozáson vettek részt az iskola természettudományos diáklaboratóriumában. A tanulók maguk kísérletezhettek, ahol megismerkedhettek a fény hullámtulajdonságaival és az emberi szem optikai képalkotásával.
A tanulók vizsgálták a fényvisszaverődést, a lencséken történő fénytörést, modellezték a természetben megfigyelhető napfogyatkozást és holdfogyatkozást, illetve a szivárvány keletkezését prizma segítségével. Egyszerű optikai eszközökkel létrehozták az egészséges emberi szem optikai modelljét, illetve a szem töréshibáinak optikai korrigálásait is megismerhették. A 18 diák nagyon jól érezte magát, ebben a 45 percben igazi kis tudósokká válva ismerkedtek a fizika egyik legszebb területének, az Optikának a törvényszerűségeivel összekapcsolva egy kicsit a biológia tantárggyal is.
A foglakozást vezette és az összefoglaló beszámolót készítette: Törökné Török Ildikó biológia-fizika szakos tanár
Díjazottak (forrás: http://afizikamindenkie.kfki.hu/)
A beérkezett beszámolók alapján díjaztuk a következő programokat:
2 kreatív program díj:
Madách Imre Gimnázium (Budapest), Fülöp Csilla vezetésével
Földes Ferenc Gimnázium (Miskolc), Gregáné Hursán Zsuzsanna vezetésével
A legtöbb diákot megmozgató eseményért díj: Szigetköz Körzeti Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény (Darnózseli), Boros Zoltánné vezetésével
A legújabb kísérlet díj: Tóth Árpád Gimnázium (Debrecen), Hotzi Tibor vezetésével
A legtöbb korosztályt megmozgató program díj: Mátészalkai Szakképzési Centrum Bethlen Gábor Középiskolája, Szakképző Iskolája és Kollégiuma(Nyírbátor), Batai Árpádné vezetésével
A legszakszerűbb kísérlet díj: Csongrádi Batsányi János Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium (Csongrád), Törökné Török Ildikó vezetésével
A maratoni rendezvény díj: Leövey Klára Gimnázium (Budapest), Barabás Péter vezetésével
A díj: Simonyi Károly: A fizika kultúrtörténete kötet
Gratulálunk minden résztvevőnek és a felkészítőiknek!