Lehetséges a mentőexpedíció?
Iskolánk a 2017/18-as tanévben sikeresen pályázott az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Emberi Erőforrások Támogatáskezelő finanszírozásában az Nemzeti Tehetség Program keretében meghirdetett, "A matematikai, a természettudományos, a technikai, digitális, valamint a szakmatanuláshoz szükséges kompetenciák erősítése a köznevelési intézményekben" támogatására kiírt pályázaton.
Az NTP-MTTD-17-0280 azonosítószámon nyilvántartott projektünk címe: "Lehetséges a Mentőexpedíció? "
Célul tűztük, hogy reál érdeklődésű középiskolások számára tudományos témákban való elmélyülésre alkalmas kihívást hirdessünk, kiindulásképpen egy közös filmélményt tekintettünk.
Négy különböző szakköri területet választottunk: biológia, fizika, kémia valamint számítógépes méréstechnika.
Volt egy kis közös „titkunk, rejtélyünk”, amit nekünk kellett megfejteni.
A kémia szakkör felelőse Tábori Levente tanár úr diákjaival azt a kérdést igyekezett körül járni, hogy egy „átlagos” fizikai terheléssel eltöltött marsi nap energiaigénye egy átlagos testfelépítésű emberre vetítve mennyi növényi eredetű keményítővel, illetve cukorral elégíthető ki? A probléma feldolgozása során egyszerűsítésekkel éltek: a burgonyából nyerhető szőlőcukrot vették alapul és a keményítőtartalmat is átalakították szőlőcukorrá. A kísérleteket összehasonlító jelleggel babbal és veteményborsóval is elvégezték. Megbecsülték mérési módszerük hibáját, és feltételezték, hogy a burgonya hozama a marsi „üvegházban” hasonló, mint itt a Földön.
A kísérletek során nem kvantitatív pontosságra törekedtek, hanem a folyamat végigkövetésére, amely a krumplitól indulva egészen a tioszulfátig sok lánszemből állt és minden láncszem egy-egy szakköri vizsgálódás tárgya volt: a glükóz szerkezete, titrálási technikák, a jodometria, kémiai reakciók értelmezése. A fogkalkozások 90 %-ban laborban zajlottak, melyek során a diákok észrevétlenül szereztek rutint az eszközök használatában, illetve pontos laboratóriumi jegyzőköny készítésében.
A glükóz mennyiségi meghatározása meghaladja a középiskolai tanulmányokat. Pedagógiai szempontból e projektrész értéke a közös gondolkodás, az ötletelés, a szociális tanulás erősödése. A nátrium-hidrogénszulfit használata az elméleti előtanulmányozás ellenére a szakkörvezető számára is több kérdést vetett fel, mint amennyit megválaszolt. A kérdések diákkokkal való megosztása nagyban segített a csapatépítésben: volt egy kis közös „titkuk, rejtélyük”, amit nekik kellett megfejteni.
A számítógéppel támogatott méréstechnika felelőse Gilicze Tamás tanár úr és Giliczéné László Kókai Mária tanárnő volt, akik két nagyobb blokkra bontották a szakköri tevékenységet: ősszel a tájékozódáshoz kapcsolódó GPS technológia volt terítéken, míg a projekt második felében a szenzoros méréstechnika, és az automatizálás, robottechnika volt a fókuszban.
A projektben vásárolt két humanoid robot még hosszú ideig alkalmas lesz arra, hogy a batsányis diákok közelebb kerüljenek az emberhez hasonló robotok alkalmazási területeihez. Segítségével megtapasztalhatják a diákok, hogy a robotok kommunikációra képesek (ezek pl. bluetooth technológiával), mozgásuk 16 szervomotor tervezett és összehangolt működésének köszönhető, taníthatóak is: azaz képesek az ember által megírt programok végrehajtására. A diákok felismerhetik a robotok „korlátait” is, pl. az UBTech Alpha esetében az érzékelők hiányát. A szakkörhöz vásárolt anyagok, különösen a robotkarok alkatrészei, vezérlőpanelek, programozható mikrokontrollerek pedig a saját kreatív ötletek megvalósításához jelentenek e projektben és a későbbiekben is alapot.
A bevont diákok megismerkedtek a tudományoséletben elfogadott kifejezőeszközök (esszék, absztraktok, előadások, poszterek) elkészítési módjával, és alkalmazták is ezeket egyéni kutatási területükön.
Az alkalmazott munkamódszerek, a projekt komplex látásmódja, az együttműködések és a tanulmányutak, a természettudományos közösség értékrendje együttesen segítette a diákok tehetségének kibontakoztatását. Többen rátaláltak arra a területre, amiben szívesen elmélyednek, ennek köszönhetően egy következő hasonló projektben több tehetségígéret és tehetséges diák már esetleg kiemelt tehetségként kapcsolódik be.
- Darulesen a Csongrádi Batsányi János Gimnázium diákjai (beszámoló az iskola honlapján)
- BJG Pet hajó (beszámoló)