World Robot Olympiad 2018

Ajánlom

A WRO nemzeti verseny Regular kategória Elemetary korosztályában 15 induló közül a roboT-Tolók csapat  negyedik helyen végzett. Bárkai Flóra Fáni és Puskás Szilvia ötödikes diákok együtt készültek fel a versenyre, de a két napos megmérettetésen Szilvi egyedül versenyzett, mert Fáni megbetegedett. Iskolánk első alkalommal vett részt WRO robotversenyen, célunk a tapasztalatszerzés és a verseny szabályainak, rendszerének megismerése volt. Három batsányis csapat, 7 diák vállalkozott az "úttörő" szerepre, közülük Szilvinek sikerült legjobban vennie az akadályokat.

A verseny mottója:

Nem az számít, hogy nyersz vagy veszítesz, hanem hogy mennyit tanultál belőle.

A World Robot Olympiad™ (WRO™) egy nemzetközi robotprogramozási verseny, amelynek célja, hogy a gyermekeket és fiatalokat közelebb hozza a természettudományos ismeretekhez, tantárgyakhoz, valamint ösztönözze őket a mérnöki, informatikai szakma választására.

    

Az itthoni felkészülés során a téma, a szabályok és a pálya ismeretében a csapatok kigondolnak egy vagy több lehetséges megoldást. A végrehajtáshoz megtervezik és megépítik a robotot, majd olyan programot írnak, amivel a robot autonom módón képes végrehajtani a kitűzött feladatot. Az egyre hatékonyabb és nagyobb pontértékű megoldások keresése közben gyakori, hogy egy egészen más felépítésű robottal újra kell tervezni a megoldást. A felkészülés legvégén  teljesen szét kell bontani a robotokat, mert a versenyre csak különálló lego elemek formájában vihető be.

Hogyan zajlik a verseny?

A verseny kétnapos, az idei kihívás témája: "Az élelmiszer fontos ügy". A helyszínen építési, programozási és tesztelési szakaszok és 4 verseny-menet váltják egymást. A robotokat a karanténban kellet tárolni ha nem volt szerelési-programozási időszak. A szigorú szabályok betartásáról barátságos, de határozott bírók sokasága gondoskodik. A verseny során a csapatvezetők nem konzultálhatnak a csapatokkal, kivétel ez alól két ötperces alkalom, az un. coaching szakasz, amelynek időpontját a versenyprogramban is rögzítik. A gyerekek mobiltelefont sem használhatnak a verseny ideje alatt, ez azt jelenti, hogy másfél napig (!) egyáltalán nem is volt náluk a készülék. 

  

A regisztráció és a megnyitó után után a csapatok a sportcsarnok küzdőterén elfoglalták aszatalaikat. A verseny első 120 perces részében minden elektronikus, nyomtatott vagy kézzel írt vázlat nélkül, "fejből" kellett megépíteni a robotot. Az otthon elkészített működtető programot lehetett használni, de a versenyen ismertetett "meglepetés szabály" teljesítéséhez módosítani kellett az előre kigondolt megoldást.

Mind a négy, egyenként 2 perces versenykörben ugyanaz volt a feladat, és az egyes feladatrészek teljesítésével pontokat gyűjthettek a csapatok, a végén a két legjobb kör átlaga döntötte el a sorrendet.

A hetedikes és nyolcadikos batsányis fiúk a junior korosztályban versenyeztek, ahol a  robotnak nem csak szállítania, hanem akadályon átemelve a megfelelő talajminőségű helyre kellett "ültetnie" a facsemetéket. Ez összetett, precíz mozgást igényel, amit a szenzoroktól kapott jelekre támaszkodva tud legszebben megvalósítani egy robot. Ilyen tisztán szenzoros vezérlést választott megoldásként a n3xtGeneration csapat, sajnos a felkészülés és tesztelés során bevált megoldás a versenykörökben nem bizonyult jónak. A LegoKockák a "tapasztalat" útját kombinálták a szenzorok esetenkénti figyelésével, kockáztattak, számoltak azzal, hogy az esetleges pályarongálás büntetőpontokkal jár, de a "netto" pontérték még mindig pozitív volt, így a célul tűzött pontszám felét sikerült megszerezniük. 

  

Szilvi helyzetét nehezítette, hogy egyedül versenyzett, de a sok, Fánival közös felkészülés magabiztossá tette. A versenyen ötleteiről ugyan egyedül kellett döntenie, de a tesztelés és a versenykörök örömét és bánatát már frissen szerzett barátaival, az elementary korosztály többi  csapataival közösen élték át.

Puskás Szilvia így fogalmazta meg élményeit: "Elég sok idő volt a programozásra, mégis nagyon kevésnek tűnt, mert nagyon izgultam. Jó volt megismerni más csapatokat, az egyikkel még most is tartom a kapcsolatot. Számomra a versenynek az építés része volt a legkönnyebb, a legnehezebb pedig a meglepetésfeladat megoldása."

 

A WRO filozófiáját a versenyszabályzatban így fogalmazzák meg:

A legnagyszerűbb része a robotok tervezésének, hogy mindennek során a diákok kellemesen töltik az idejüket. Együtt dolgoznak csapatként, saját megoldásokat fedezve fel. Felkészülésüket csapatvezetők irányítják, akik aztán egy lépést hátrébb lépve engedik nekik, hogy maguk éljék át a győzelmeket és a kudarcokat egyaránt. A diákok szárnyalnak ebben a támogató és magával ragadó környezetben, és a tanulás ugyanolyan természetes, mint a levegővétel. A nap végén, a tisztességes versengést követően a diákok elmondhatják, hogy minden tőlük telhetőt megtettek, hogy tanultak, és mindeközben jól érezték magukat.

További batsányis helyezések: LegoKockák (Barta Ádám, Kiss Máté, Kiss Dávid 8.f) 40 csapat közül 20. hely, n3xtGeneration (Somogyi Árpád, Varga Bence 7.f) 27. hely.

A felkészülésben segítette a csapatokat Gilicze Tamás tanár úr és Giliczéné László-Kókai Mária tanárnő

A WRO2018 főbb jellemzői:

  • A hazai országos fordulót 135 csapat 400 diákrészvételével 2018 június 8-9. napján rendezte az Eudutus Főiskola Tatatbányán, a Földi Imre Sportcsarnokban.
  • A regulár kategóriában 3 korcsoportban nevezhettek a diákok: elementary( 12 év alattiak), junior (15 év alattiak), senior (16-19 évesek). 
  • Idén a verseny témája az "Élelmiszer fontos ügy"
  • A WRO verseny weboldala: http://wro.hu/ 
  • A versenyen készült fotók a galériában
  • A versenyen készült fotók a WRO hazai közösségi oldalán

Iskolánk működő ECL Nyelvvizsgahely.